01. juli: 8 metoder til at passe på mig selv

Det allervigtigste redskab, jeg har, for at undgå at blive syg af stress igen, er, at jeg har lært at lytte til min krop.

At være opmærksom på og kunne identificere, hvornår stress er på vej, kræver at jeg lytter til det, min krop fortæller mig.

Min hjerne kan jeg ikke regne med. Den siger, at jeg skal fortsætte. Men min krop lyver ikke for mig. 

Når jeg har opdaget at noget er på vej, så bliver min opgave, at jeg skal kunne reagere på det rettidigt. Jeg skal fjerne den eller de faktorer, der stresser mig fra min hverdag. 

Det er vigtigt i en presset periode, som nu.

Det, jeg helt praktisk gør for at passe på mig selv for min egen og mine børns skyld er:

1: Holder mig fra hård sport i den periode, hvor jeg er presset. 

Alt hvor hjertet i det hele taget slår hurtigere – det trigger stressfornemmelsen i kroppen. Jeg tager tog eller bus på arbejde i stedet for at cykle. På den måde får jeg også nogen tid til at kunne være stille i mine tanker, samtidigt med, at jeg ikke presser min krop.

2: Går ture om aftenen eller om morgenen – alt efter vejr og humør, for stadig at få luft og motion.

3: Husker på at gå langsomt

4: Laver yoga. 

Særligt yin yoga har jeg fundet ud af er godt for mig. Men jeg tror at uanset hvad man laver, af motion, hvor man lytter til sine egne grænser, er med til i en kort periode at få tankerne væk fra det, de kredser om og hen på noget andet. At give hjernen en pause.

5: Laver små meditaioner eller bodyscans, jeg har lige ved hånden. Jeg har nogle liggende på min tlf, så jeg altid kan hive den frem.

6:  Identificerer de tanker, der påvirker min krop – de tanker, der giver mig et sug i maven. For når jeg kender dem, ved jeg. hvad jeg reagerer på. 

7: Prøver jeg at koncentrere mig om at være i nuet. Dvs fokuserer på min vejrtrækning. For når jeg gør det, er der ikke plads til andet. 

8: Være i haven – alt med jord og planter får mine tanker hen på noget ro og får min krop til at falde til ro med det samme.